Století v pohybu: Epická cesta společnosti Benelli
113 let tradice postavené na neutuchající vášni, snaze o dokonalost a vytříbeném stylu.
Pesaro, Itálie
Již od svých skromných začátků v roce 1911 je Benelli ve světě motocyklů vnímána jako synonymum inovace a výkonu. Během své existence značka představila řadu ikonických modelů a nesmazatelně se zapsala do historie motocyklového sportu. Díky svému více než stoletému dědictví zůstává Benelli měřítkem pro pokročilý design a technologie. Úspěšně šíří italskou vášeň pro motocykly do všech koutů světa.
Tato fotografie zachycuje šest bratrů Benelli. Zleva doprava to jsou: Tonino Benelli, Filippo Benelli, Giuseppe Benelli, Giovanni Benelli, Francesco Benelli a Domenico Benelli. Právě tito bratři stojí za založením a rozvojem společnosti Benelli. Vybudovali jednu z nejznámějších motocyklových značek v historii, která se proslavila inovativním designem a významným přínosem pro motocyklový sport, jež přetrvaly více než sto let.
Raná léta (1911-1939)
Historie motocyklů Benelli sahá do roku 1911, kdy Teresa Benelli investovala rodinné finance a založila dílnu pro svých šest synů: Giuseppeho, Giovanniho, Filippa, Francesca, Domenica a Antonia „Tonina“ Benelliho. Ačkoliv firma začínala jako servisní dílna, bratři měli vyšší ambice. Již v roce 1919 zkonstruovali svůj první motor.
V prosinci 1921 představili svůj první skutečný motocykl nazvaný „Velomotore“. Na něj v roce 1923 navázala verze s objemem 147 cm3, která značce přinesla první závodní úspěchy a slávu. Zlom nastal v roce 1926, kdy Giuseppe zkonstruoval průkopnický čtyřtaktní motocykl o objemu 175 ccm. Tento stroj stál za mnoha vítězstvími, včetně čtyř titulů Tonina Benelliho v italském šampionátu (v letech 1927, 1928, 1930 a 1931).
Druhá světová válka a obnova (1940-1959)
V roce 1940 představila Benelli jednak motocykl s bočním ventilem o objemu 500 cm3 a také závodní čtyřválec. Následná druhá světová válka však donutila továrnu přeorientovat výrobu na vojenské motocykly.
Válka zanechala továrnu v troskách. Houževnatí bratři Benelliové však zachránili stroje a přibližně 1000 opuštěných vojenských motocyklů dokázali přestavět na civilní použití. Závodění bylo obnoveno v roce 1947. V roce 1948 tým najal závodníka Daria Ambrosiniho, který v roce 1950 vyhrál mistrovství světa silničních motocyklů ve třídě do 250 ccm.
Expanze a inovace (1960-1980)
Na konci 40. let se Giuseppe Benelli rozhodl opustit rodinnou společnost a založil vlastní značku Motobi. Ta v 50. a 60. letech slavila úspěchy se svými dvoudobými a čtyřdobými motocykly, které získaly více než 1 000 závodních vítězství.
Benelli mezitím pokračovala ve své cestě, v roce 1951 představila ikonický model „Leoncino“ a v roce 1953 zvítězila v závodě „Motogiro d’Italia“. Poté, co Benelli v roce 1961 oslavila 50. výročí svého založení, došlo v roce 1962 ke klíčovému spojení společností Benelli a Motobi.
Tato éra byla také ve znamení závodních úspěchů jezdců, jako byli Provini či Pasolini. Vše vyvrcholilo v roce 1969, kdy Kelvin Carruthers získal pro značku titul mistra světa. Šedesátá léta přinesla rozmanitou modelovou řadu, včetně známého modelu „Tornado“ o objemu 650 ccm.
Výzvy a obroda (1971-1988)
V letech 1971-1988 vedl společnost Benelli argentinský podnikatel Alejandro De Tomaso. Převzal značku v době, kdy čelila finančním potížím. De Tomaso, který byl proslulý svým působením v automobilovém průmyslu, včetně vlastnictví značek De Tomaso Automobili a Maserati, sehrál klíčovou roli v oživení společnosti Benelli.
Jedním z nejvýznamnějších strojů představených pod jeho vedením byl Benelli Sei. Tento model se zapsal do historie jako první sériový šestiválcový motocykl na světě. Model Sei, nabízený s motorem 750 cm3 a později také ve verzi 900 cm3, se stal pro Benelli skutečným ikonickým modelem.
Nová éra TORNÁDA
Na počátku roku 2000 vstoupil na scénu Benelli Tornado Novecento, motocykl, který přepsal pravidla výkonu a stylu ve třídě superbiků. Jeho pohon obstarával řadový tříválcový motor o objemu 900 cm3, poskytující působivý výkon a točivý moment pro dechberoucí zážitek z jízdy. Okamžitě se stal vizuální ikonou díky svému elegantnímu aerodynamickému designu, typickému mřížovému rámu a charakteristickým dvěma výfukům pod sedadlem.
Špičkové komponenty, jako vidlice Marzocchi, zadní odpružení Sachs a brzdy Brembo, zaručovaly přesné řízení a vynikající bezpečnost. Tornado Novecento nebylo pouhým superbikem; šlo o manifest závazku Benelli k inovacím a dokonalosti. Tento model si podmanil představivost jezdců a nesmazatelně se zapsal do historie motocyklů.
Moderní éra a globální expanze (2000-2024)
V roce 2005 nastal pro Benelli klíčový moment, kdy značku převzaly společnosti Keeway a Qianjiang. Výrobu si vzala na starost společnost QJ, zatímco Keeway převzala řízení nové správy, designu a marketingu ze svého sídla v Pesaru. Tento strategický krok odstartoval rychlou globální expanzi.
Pod vedením generální ředitelky paní Yan Haimei zahájila Benelli intenzivní fázi výzkumu a vývoje se zaměřením na inovativní projekty motocyklů. Toto partnerství značku Benelli oživilo, propojilo tradiční italský styl s globální obchodní vizí a zajistilo jí trvalé vedoucí postavení na italském trhu s motocykly.
The Centro Stile Benelli
Designové centrum Centro Stile Benelli, které vzniklo v roce 2015 v italském Pesaru, je pro značku zásadní. Hraje klíčovou roli v tom, aby si všechny modely zachovaly inovativní designové koncepty. Tyto koncepty musí ctít historické dědictví značky Benelli a zároveň integrovat moderní estetiku. V čele celého tvůrčího procesu stojí šéfdesignér Stefano Casanova a jeho tým. Jejich cílem je dokonale propojit eleganci a nadčasovost klasické éry se silou a dynamikou moderního světa.
Opětovná změna éry
Uvedení modelu Leoncino na trh představuje pro Benelli novou éru. Symbolizuje neutuchající vášeň pro motocykly a je poctou italskému řemeslu. Tento ikonický model mistrně spojuje klasický design s moderním inženýrstvím, čímž oslavuje jak tradici, tak inovace. Leoncino je zkrátka víc než jen motocykl; je to jasné svědectví o našem dědictví a nezlomném spojení s našimi kořeny.
Nová éra TRK
V posledních letech Benelli výrazně uspěla v segmentu dobrodružných cestovních motocyklů, a to především díky uvedení řady TRK v čele s modelem TRK 502. Tento všestranný a moderní dvouválcový motocykl se po svém představení rychle stal světovou jedničkou v segmentu motocyklů o objemu 500 cm3. Získal si uznání díky skvělé kombinaci výkonu, komfortu a cenové dostupnosti.
Celá rodina TRK (včetně modelů 250, 502 a 702) je jasným důkazem schopnosti Benelli inovovat a přizpůsobit se požadavkům trhu. Tím si značka zajišťuje pozici přední volby pro jezdce, kteří na trhu motocyklů střední velikosti hledají dobrodružství a spolehlivost.












