1896 – Henry Ford staví Quadricycle

První Fordovo vozidlo, známé jako Quadricycle, bylo postaveno na čtyřech kolech z jízdního kola. K pohonu mu sloužil čtyřkoňový motor. Namísto volantu používal tento stroj k zatáčení řídicí páku (tiller). Jeho převodovka byla velmi jednoduchá – měla pouze dva rychlostní stupně vpřed a zcela postrádala zpátečku.

1899 – Henry Ford se připojuje ke skupině, která zakládá Detroit Automobile Company

Henry Ford se stal součástí skupiny, která založila společnost Detroit Automobile Company. Své působení v této firmě však ukončil již během jednoho roku.

1901 – Henry Ford poráží nejlepšího závodního jezdce své doby

Henry Ford navrhl závodní vůz Sweepstakes s výkonem 26 koní. S tímto strojem dokázal porazit Alexandera Wintona a jeho výrazně silnější vůz Bullet (70 koní). Závod se jel na 10 kol na jednomílovém oválu Detroit Driving Clubu. Toto klíčové vítězství vedlo Henryho Forda k jeho druhému pokusu o výrobu automobilů (ačkoli byl jen krátkodobý): založení společnosti Henry Ford Company.

Založení Ford Motor Company a první úspěch (1903)

Společnost odstartovala s kapitálem od dvanácti investorů, kteří drželi 1 000 akcií. Firma nejprve investovala téměř celý svůj počáteční vklad 28 000 dolarů. Klíčový moment nastal 23. července 1903, kdy prodala první Ford Model A. Obrat přišel velmi rychle a již k 1. říjnu 1903 vykázala Ford Motor Company zisk ve výši 37 000 dolarů.

1904 – Založení Ford Motor Company of Canada

První mezinárodní závod Fordu byl vybudován v kanadském Walkerville (dnešní Windsor, Ontario). Jeho poloha byla strategicky zvolena přímo naproti řece Detroit od stávajících výrobních zařízení Fordu. Tato kanadská pobočka však fungovala jako samostatná organizace s vlastní skupinou akcionářů. Byla založena s cílem zajišťovat prodej vozidel nejen v Kanadě, ale i na rozsáhlých trzích tehdejšího Britského impéria.

1908 – Ford otevírá svou první zahraniční pobočku v Paříži

Zahraniční expanze Fordu odstartovala v roce 1908 vstupem na trh ve Francii. Hned v následujícím roce, 1909, přišlo rychlé rozšíření do Anglie a Austrálie. Další evropská expanze pokračovala otevřením poboček v Irsku (1917), Španělsku (1919) a Itálii (1922). Toto období rychlého růstu znamenalo také vznik zastoupení v Jižní Americe, konkrétně v Argentině (1913) a Brazílii (1919).

Představení Modelu T a revoluce v masové výrobě

Rok 1908 přinesl světu ikonický Model T. Henry Ford měl jasnou vizi: chtěl, aby byl tento vůz dostupný, odolný a snadno ovladatelný. Šlo o jedno z prvních masově vyráběných vozidel, což Fordovi umožnilo naplnit jeho cíl a stvořit skutečně univerzální automobil.

Ford zavádí integrovanou pohyblivou montážní linku do výroby automobilů

Fordova inovace přinesla zásadní zlom: čas montáže podvozku Modelu T se radikálně zkrátil z původních 12,5 hodiny na pouhých 1,5 hodiny. Tento krok prakticky odstartoval revoluci ve výrobě. Takto dosažené zrychlení tempa, jakým Ford dokázal vyrábět automobily, mu následně umožnilo pokračovat ve snižování ceny Modelu T.

Ford zavádí proslulý „$5 Day“

V roce 1914 učinil Ford revoluční krok. Zdvojnásobil denní mzdu pro dělníky na 5 dolarů, což byla dvojnásobná částka oproti tehdejšímu standardu, a souběžně zkrátil pracovní den z devíti na osm hodin. Reakce byla okamžitá: hned den po oznámení se před náborovou kanceláří Fordu seřadilo odhadem 10 000 lidí s cílem získat práci.
Vyšší mzda dramaticky zlepšila udržení zaměstnanců. Monotónní a náročná práce na pohyblivé montážní lince totiž do té doby způsobovala vysokou fluktuaci. Zvýšení platu navíc umožnilo mnoha Fordovým zaměstnancům, aby si sami mohli koupit auta, která vyráběli. Osmihodinový pracovní den zároveň dovolil Fordu zavést efektivnější třísměnný provoz namísto dvousměnného. Kombinace vyšší mzdy, více volného času a dostupnost vlastního vozu se staly klíčovými faktory při vzniku americké střední třídy.

Komplex River Rouge společnosti Ford začíná vyrábět protiponorkové hlídkové lodě

Jako první produkt nového závodu River Rouge bylo vyrobeno 42 lodí třídy Eagle. V rámci podpory spojenců během první světové války Ford vyrobil také přes 38 000 vozů Model T, včetně sanitních vozů a nákladních aut. K tomu přidal 7 000 traktorů Fordson, dva typy obrněných tanků a 4 000 leteckých motorů Liberty. Po skončení války Ford projevil sociální odpovědnost a zaměstnal válečné veterány se zdravotním postižením. Stal se tak jednou z prvních automobilek, která cíleně najímala osoby s postižením a přizpůsobovala pracovní prostředí jejich specifickým potřebám.

EDSEL FORD SUCCEEDS HENRY FORD AS PRESIDENT OF THE COMPANY

Právě tehdy Henry Ford připravil strategii na odkoupení podílů zbývajících investorů. Jeho cílem bylo, aby se on, Clara Fordová a Edsel stali výhradními vlastníky celého podniku. Byl to právě Edsel a jeho silný zájem o estetický automobilový design, kdo přinesl do Ford Motor Company zcela novou dimenzi. Pod jeho vlivem začala společnost vyrábět vozy, které nebyly jen praktické, ale také krásné.
Edsel byl rovněž známý jako mimořádně významný mecenáš umění v Detroitu. Jedním z nejznámějších děl, která si objednal, byla monumentální nástěnná malba Detroit Industry od umělce Diega Rivery. Jeho estetické dědictví je dodnes patrné v původním modelu Lincoln Continental.

Ford acquires the Lincoln Motor Company

Společnost Ford odkoupila značku Lincoln od Henryho Lelanda, který byl bývalým obchodním partnerem Henryho Forda ve firmě Detroit Automobile Company. Od tohoto momentu se Lincoln specializoval na výrobu luxusních automobilů s velkým historickým a estetickým významem. Mezi nejznámější patří modely K-Series (1931–1939), Zephyr (1936), původní Continental od Edsela Forda, první generace Lincoln Continental a klasický Continental Mk. II (1956–1957).

Vstup na burzu a globální expanze (1956)

Rok 1956 se stal pro Ford Motor Company klíčovým milníkem. Společnost vstoupila na newyorskou burzu, čímž se oficiálně stala veřejně obchodovanou společností. Tento strategický krok posílil kapitál firmy a umožnil jí zahájit rozsáhlou expanzi na mezinárodní trhy, se zvláštním zaměřením na Evropu a Jižní Ameriku.